onsdag 24 september 2008

Svenska paralleller till Kauhajoki

Är det bara jag som inser att den finska polisens förhör med Matti Saari måndagen bara stimulerade killen till massakern, triggade den knapp i hans sjuka hjärna som satte igång det hela? Tror inte Matti skulle ha gjort det han gjorde om inte polisen hade visat att de vet saker om honom och kan ingripa när som helst. Så jag tycker finska polisen har mycket att svara på i det här fallet.
För det andra är det bara att gå till skjutbanorna på svenska jakt- och vapenklubbar i t ex Stockholmsområdet och se vilka typer som skjuter pistol där, se hur deras ögon glittrar och vilken mani de uppvisar när de håller i grejerna (pistolerna alltså).

Förra året, just efter det första skottdramat i finska Jokela, var det inte Spionbloggen som hade ett inlägg om illegala vapen i Sverige? Eller var det nån artikel på Realtiden? Minns mig nåt sånt i allafall.
Hur som helst, det är 4 eldvapen på 10 pers i Finland, men det är exklusive de illegala vapnen. I Sverige är det 2-3 på 10, men räknar vi in de illegala hamnar siffran närmast 5. Det ger typ 3:e plats i världen.
Slutsats: Bara mirakel att vi ännu inte haft liknande massaker i svensk skola!
I övrigt vill jag tacka alla som tipsar mig om Papa Dee och Andrea Wahlgren och Timbuktu och Kenza och allt... Tips är bra men kom ihåg: Vi gillar nyheter när de är färska.

Inga kommentarer: