måndag 13 oktober 2008

Så sänkte grabbarna Blondinbella

Okej, nu är det inte längre nån hemlighet att Isabella Löwengrip, alltså Blondinbella, lägger ner sin blogg p g a att bloggen är föremål för granskning hos en viss myndighet.

För dig som inte redan visste: Blondinbellas blogg har en stor (kanske t o m dominerande) grupp läsare som är modemedvetna småtjejer, d v s under 18 år, d v s barn. Samtidigt har hennes blogg mycket reklam, som dessutom är dold reklam som det heter, inne i texten o sånt. och när det gäller dold reklam riktad mot barn där har vi jättestränga regler.

Nu har Blondinbellas blogg anmälts till nåt som heter Marknads Etiska Rådet. Typ granskningsnämnd för reklam eller nåt i den stilen. För att kolla om Blondinbella följer de stränga reglerna alltså.Om den där myndigheten redan uttalat sig eller inte, och om ärendet redan gått vidare till andra myndigheter, det vet vi inte. Men saken är ju att bloggen läggs ner till Blondinbella och hennes sponsorer gör om bloggens reklamupplägg.

Men här kommer det roligaste. Jag har fiskat upp namnet på den privatperson som anmält bloggen till rådet och namnet på den myndighetstjänsteman som granskar ärendet. Vill publicera båda namnen men... Lite av dilemma (stavas det så?) för min del här. Juridiskt är det OK att publicera, det är ju inga hemligheter. Offentliga handlingar allihopa. Men moraliskt vet jag inte. Den ene är bara en orolig förälder, vem skulle klandra han för det?? Den andre är bara tjänsteman som gör sitt jobb. Ingen ide kanske att göra dessa två till hela Sveriges småtjejers hatobjekt, eller? Dilemma alltså. Vad ska jag göra??

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är nästan varning till Kenza och andra. Dold reklam och barn under 18 är en farlig kombo. :)

Anonym sa...

Sååå pass, intressant läsning! Men du har nog rätt i att det kanske är olämpligt att outa anmälarna. :o)

Anonym sa...

ingen bra ide. dom e ju bara männskor. spelar ingen roll vad de heter, de e själva problematiken me barnriktad dold reklam som e intressant för debatt